הגדרת ניקיון – שלושת המעגלים
מטרת הגעתנו ל"מכורים למין אנונימיים" הייתה הימנעות מאחת או כמה התנהגויות מיניות. אך בשונה מהתכניות למכורים לאלכוהול או לסמים, אין בחברותא של "מכורים למין אנונימיים" הגדרת ניקיון אחידה.
לרובנו אין לגמרי שאיפה לחדול מלהיות יצורים מיניים. מה שגורם לנו לבעיה זה לא יחסי המין כשלעצמם, אלא ההתמכרות להתנהגויות מיניות מסוימות. ב"מכורים למין אנונימיים" אנו יכולים להגדיר טוב יותר איזו התנהגות היא בגדר התמכרות ואיזו התנהגות מינית היא בריאה. אך החברותא כשלעצמה אינה מחליטה עבור החברים מה מהווה או לא מהווה התנהגות מינית ממכרת. במקום זאת, מצאנו כהכרחי שכל חבר יגדיר עבור עצמו ממה עליו להימנע.
אנו אנשים ייחודיים, וההתנהגויות המיניות שלנו, גם כשהן דומות, אף הן ייחודיות לכל אחד מאיתנו. מה שבריא עבור חבר אחד יכול להיות ממכר בבירור עבור חבר אחר. אס.איי.איי פשוט אינו יכול לנבא כל דרך אפשרית של פעולת התמכרות ולהגדיר עבור כולם הימנעות מכל אלו. כחברותא, לא היינו רוצים להכחיש שכל התנהגות מסוימת עלולה להיות בגדר פעולה על דחף עבור חבר מסוים. גם לא היינו רוצים להגביל את ההתנהגויות שהנן בריאות עבור חלקנו. כיוון שמכורים שונים סובלים מהתנהגויות שונות וכיוון שהמיניות שלנו נחווית בכל כך הרבה דרכים, הרי שזה כה חיוני שחברי "מכורים למין אנונימיים" מגדירים לעצמם איזו התנהגות מינית תיחשב פעולת התמכרות עבורם, בעזרת החונכים וחברים להחלמה.
זה עלול להיות אתגר קשה. אם נקל מדי עם עצמנו, לא נהיה מפוכחים. אם נקשה מדי על עצמנו, ייתכן שנחסוך מעצמנו התנהגויות מיניות בריאות שאין צורך לוותר עליהן או שאי היכולת לעמוד ברף הגבוה מדי שהצבנו לעצמנו תוביל אותנו לנפילה. אנו זקוקים לעזרה של מכורים מחלימים אחרים והסתמכות על כוח גדול מאיתנו על מנת למצוא את האיזון הנכון בין שני הקצוות.
אנו בוחנים בזהירות איזו התנהגות מינית אנו לא מסוגלים לעצור ואילו מעשים מיניים גורמים לנו להרגשה רעה או השלכות שליליות אחרות. אלו הן התנהגויות שמהן עלינו להימנע. אנו גם בודקים אילו התנהגויות מקובלות עלינו או שאנו חווים אותם עם תחושה של הכרת תודה והנאה. תכניתנו מכירה בכבודו של כל פרט ובזכותו לבחור עבור עצמו את תפיסתו לגבי מיניות בריאה.
למדנו שהתפיסות שלנו לגבי מה שבריא ומה שממכר התפתחו עם הניסיון. במהלך הזמן אנו יכולים להגדיר את ההימנעות האישית שלנו בכנות, בהגינות ובעדינות. התהליך הזה הוא התנסות בעלת ערך בהחלמה. זה מצריך מאיתנו לבחון בזהירות את כל ההתנהגויות המיניות שלנו ולהחליט אילו מהן בריאות, אילו קשורות להתמכרות ולגבי אילו אנו לא בטוחים. זהו סוג של "בדיקת מלאי" של המיניות שלנו שמלמדת אותנו רבות על עצמנו ועל התנהגותנו.
כשאנו בוחנים התנהגות מינית מסוימת, יהיה זה מועיל להפנות לעצמנו מספר שאלות: האם אנו מוצאים את עצמנו חוזרים על התנהגויות כשאיננו רוצים בכך? האם ביצוע התנהגויות אלו גורם לנו לרצות משהו שעלול להזיק לנו או לאחרים? האם יש בזה משהו שפוגע בזכויות של אחרים או מנוגד לרצונם או הסכמתם? האם אנו מוצאים את עצמנו מעורבים בהתנהגויות אלו בזמנים של לחץ וחרדה או תוך כדי התמודדות עם רגשות לא נעימים אחרים? האם להתנהגויות מיניות שלנו יש סיבות או השלכות רגשיות? האם אנו מזהים רגשות של כעס, אשמה או דיכאון לפני שאנו מבצעים את אותן התנהגויות? האם אנו חשים אשמה, דיכאון, חרטה או בדידות לאחר מכן? האם יש להן השלכות שליליות נוספות, בכוח או בפועל? האם אנו חשים שלא בנוח מול כמות הזמן או הכספים שאנו מוציאים על אותן התנהגויות? האם אנו מסכנים את הבריאות שלנו, את מערכות היחסים, את המשפחות או את מקומות העבודה? התשובות לכל השאלות האלו ושיתוף כנה בעניין עם החונך ואנשים נוספים בהחלמה יסייעו לנו להבין טוב יותר ממה עלינו להימנע על מנת להחלים.
על מנת להגדיר את המפוכחות המינית שלנו, רבים מאיתנו השתמשו בכלי שפותח באס.איי.איי ושמו "שלושת המעגלים". זהו רק אמצעי ואין זו דרישה. לא כל המכורים למין נעזרו בכלי הזה. אך חברים רבים מצאו שהוא מסייע להם לבסס את תשתית ההחלמה שלהם.
אנו מציירים את שלושת המעגלים, אחד בתוך השני: המעגל הפנימי, האמצעי והחיצוני. בעזרתם של חונך וחברים אחרים בהחלמה, אנו רושמים התנהגויות שונות בכל אחד מהמעגלים. בתוך המעגל הפנימי אנו רושמים את ההתנהגויות המיניות שמהן עלינו להימנע ושביצוען ייחשב "פעולה על הדחף". את ההתנהגויות האלו אנו מזהים כהתנהגויות של התמכרות שמזיקות לנו ובלתי מקובלות עלינו. במעגל האמצעי אנו מציינים את ההתנהגויות העלולות להוביל לפעולת התמכרות או שאין אנו בטוחים לגביהן. במעגל החיצוני אנו מציינים התנהגויות בריאות שמשפרות את החיים שלנו ואת ההחלמה שלנו.
המעגלים שלנו אינם חקוקים באבן אחת ולתמיד. ככל שההחלמה שלנו מתקדמת ואנו מבינים את עצמנו ואת התמכרותנו באופן עמוק יותר, אנו חופשיים לערוך שינויים במעגלים, להוסיף או למחוק התנהגויות במעגלים או לנייד אותן ממעגל אחד לאחר, על מנת לשקף את הצמיחה והתובנות שלנו. עם זאת, מצאנו כי אין לשנות את שלושת המעגלים בגחמה, אלא רק אחרי בחינה זהירה ותפילה ובהדרכה של החונך והקבוצה.
במעגל הפנימי אנו רושמים את ההתנהגויות המיניות שאנו מעוניינים להפסיק. ההתנהגויות של המעגל הפנימי הן התנהגויות מיניות של התמכרות שהביאו אותנו ל"מכורים למין אנונימיים", הדברים שגרמו לנו "להגיע לתחתית" במחלה שלנו.
אחדים מאיתנו רשמו התנהגות מסוימת במעגל הפנימי פשוט משום שהיא הובילה לדפוס התמכרות שעלול לסבך אותנו. למשל, אנו יכולים לכלול במעגל פנימי צפייה בפורנוגרפיה או שוטטות מינית ברכב, אם אנו חווים חוסר אונים מול התנהגויות אלו ומוצאים שהם מזינים את הצורך לפעול על הדחף לעיתים תכופות יותר או בצורה ההרסנית יותר. אחרים יכולים לחשוב את אותן התנהגויות להרסניות בזכות עצמן. כך ניתן לכלול פורנוגרפיה במעגל הפנימי במקרה שהיא גוזלת מאיתנו זמן רב, גורמת לניתוק ואובדן תעסוקה או פוגעת ביחסים עם אנשים או גורמת לבעיות בריאות או קשיים רגשיים.
בתוך "מכורים למין אנונימיים" פעולה על הדחף (נפילה) מוגדרת כמעורבות בהתנהגות מינית שכתובה בתוך המעגל הפנימי שלנו. אם כן, מפוכחות מינית תהיה מוגדרת כהימנעות מההתנהגויות שבמעגל הפנימי. כך גם מעידה או פעולה על הדחף תהיה מוגדרת כחזרה למעורבות בפעולות הכתובות במעגל הפנימי. כשאנו מגדירים את המעגל הפנימי שלנו או קובעים בצורה אחרת מהי התנהגות מינית ממכרת עבורנו, אנו מונעים את האפשרות של בלבול לגבי התכנית שלנו ולגבי מה שאנו מתכוונים כשאנו מדברים על "פעולה על הדחף" או "הימנעות". הבהירות הזו מסייעת לנו לתת דין וחשבון לעצמנו ולאחרים שמסייעים לנו בהחלמה שלנו.
המעגל האמצעי מסייע לנו להימנע מפרפקציוניזם לגבי התפיסות שלנו את המפוכחות המינית. במעגל האמצעי אנו כותבים את ההתנהגויות שהן "חלקלקות" מבחינתנו, או כאלו שאנו לא בטוחים לגביהן.
רובנו הגענו ל"מכורים למין אנונימיים" מבלי לדעת מהי מיניות בריאה. על פי רוב איננו בטוחים האם התנהגות מסוימת קשורה להתמכרות או לא. את אלו אנו ממקמים במעגל האמצעי עד שנהיה מסוגלים להחליט האם הן כפייתיות או שיש להן השלכות שליליות. כך למשל, אם אנו מכניסים אוננות למעגל האמצעי שלנו, אנו יכולים לבחון באיזו תדירות אנו מאוננים, באילו סוגי פנטזיות אנו משתמשים, האם אנו מאוננים במקומות מתאימים וכיצד אנו מרגישים לאחר מכן. אם אנו מגיעים למסקנה שהתנהגות זו היא חלק מההתמכרות, אנו ממקמים אותה במעגל הפנימי.
התנהגויות חלקלקות אלו, הם מעשים שכאשר אנו עושים אותם, הסבירות שנפעל גבוה יותר. עבור חלקנו, התנהגויות אלו יכולות לכלול: נסיעה בקרבת מקומות שבהם נהגנו לפעול על הדחף, פלרטוט או מעורבות בסכסוך, לבישת בגדים חושפניים או צפייה בטלוויזיה בתכנים בעלי אופי מיני. אנו יכולים לרמות את עצמנו במחשבה שיש לנו סיבה הגיונית להיות במצבים אלו, כאשר למעשה, זהו חלק מדפוס ההתמכרות שיכול להוביל להתנהגויות במעגל פנימי. הוספת התנהגויות חלקלקות למעגל האמצעי מהווה דרך להזהיר את עצמנו מפני סכנה של פעולה על הדחף.
אם אנו מעורבים בהתנהגויות מתוך המעגל האמצעי, אנו לא מאבדים את המפוכחות המינית, אך זהו איתות לכך שאנו צריכים לפנות לאחרים ולהשתמש בכלים שרכשנו ב"מכורים למין אנונימיים" על מנת לחזור לדרך. בנוסף, חשוב שנזכור שמה שמהווה התנהגות חלקלקה עבור אדם אחד, עלול להיות פעולה על הדחף עבור אדם אחר. בתהליך זה אנו נדרשים להחליט מהו הדבר הנכון עבורנו, במקום להסתמך על השוואות עם חברים אחרים שהיסטוריה שלהם שונה משלנו.
אנו יכולים לכלול במעגל האמצעי גם התנהגויות שאינם מיניות שאנו יודעים שהן עלולות להוביל אותנו למצבי רוח מועדים לפורענות – התנהגויות לא בריאות שאינן תומכות בהחלמה. כך לדוגמה ניתן לכלול ניתוק מאנשים, היעדרות ממפגשים, עבודת יתר, והתנהגויות אחרות עם פוטנציאל ממכר, כמו שתיית אלכוהול, הימורים או אכילת יתר.
כחברים חדשים בתוכנית, החונך שלנו יכול להציע לנו לכלול ההתנהגויות מיניות כפייתיות שאין להן השלכות רציניות ומיידיות במעגל האמצעי ולא בפנימי. זה מאפשר לנו להתמקד תחילה במעשים ההרסניים ביותר. כך למשל, אם היינו מעורבים בהתנהגויות בלתי חוקיות או מסכנות חיים – כגון אוננות תוך כדי נהיגה ברכב, או קיום יחסי מין אנונימיים במקומות ציבוריים, בזמן שהיינו גם מאוננים על פורנו בפרטיות או בבית שלנו. החונך יכול להציע שנחדל תחילה מההתנהגויות המסוכנות ביותר שלנו. ורק לאחר שרכשנו קצת תמיכה והחשיבה שלנו התבהרה יותר, אנו יכולים לכלול גם את האוננות על פורנו בבית כחלק ממעגל פנימי.
מאידך, חלק מאיתנו מצאו שהגישה ההדרגתית אינה יעילה עבורם והחונך הציע להם לכלול את כל ההתנהגויות הכפייתיות כחלק מהמעגל הפנימי כבר מההתחלה. נזכיר שוב – אין כאן דרך אחת נכונה – היחסים המיוחדים שלנו עם החונך מסייעים לנו לעבוד עם המעגלים בצורה המתאימה ביותר לצרכים האישיים שלנו.
ניתן לראות במעגל האמצעי מעין רשת ביטחון, שמאפשרת לנו להלך על חבל ההימנעות ללא פחד שצעד שגוי בהכרח יוביל לאסון. ניתן לחשוב עליו גם כעל תמרור אזהרה או מחסום דרכים. אם אנו טיפסנו מעל המחסום, אין פירוש הדבר שנפלנו מצוק, אך עלינו לדעת שאנו במצב סיכון.
לבסוף, אנו כוללים במעגל החיצוני את ההתנהגויות שאנו מחשיבים אותן כבריאות, בטוחות ומקדמות את ההחלמה שלנו. ביצוע פעולות אלו היא הדרך שלנו להיות טובים לעצמנו. הן פעולות של טיפוח עצמי, שמסייעות לנו למצוא משמעות, סיפוק, שלווה וחדווה בחיינו.
התנהגויות של מעגל חיצוני כוללות טווח רחב של פעולות בריאות. פעמים רבות אלו דברים שלא היו לנו זמן לעשות בתקופה שהיינו עסוקים בפעולות של התמכרות. ביניהן עבודת תכנית ההחלמה שלנו, גילוי מחודש של תחביבים שהוזנחו, אימונים ומשחקי ספורט, בילוי עם חברים ומשפחה, היכרויות חדשות באווירה בטוחה, התנדבות למען מטרה שאנו מזדהים איתה או כל פעילות אחרת שהופכת את חיינו למהנים ומשמעותיים יותר.
רובנו גם כוללים מיניות בריאה במעגל החיצוני. התנהגויות מיניות בריאות הן אלו שמעשירות את חיינו, את החלמתנו, את הקשר שלנו לאנשים אחרים ואת חיינו הרוחניים. דוגמאות לכך יכולות להיות, דייטים, קיום יחסי מין מוגנים כחלק ממערכת יחסים מחייבת וקשרי אהבה, אוננות בלתי כפייתית, לימודי שיעור מחול, לבישת בגדים נאים או הנאה ממגע של חיבה.
בתהליך הזה, חשוב ביותר לקבל הדרכה מחונך או חבר אחר בהחלמה שמנוסה יותר בחברותא. הניסיון מראה לנו שזה קשה מדי למיין את הדברים האלו בעצמנו או להבחין בהכחשות שלנו שלעיתים קרובות מסתירות מאיתנו את האמת על התנהגותנו. בעזרתם של חברים נוספים ב"מכורים למין אנונימיים", אנו מקבלים את המודעות ואת התמיכה לה אנו זקוקים כדי להתקדם בהחלמה.
ביסוס הגדרת הניקיון שלנו מסייע לנו להשיב לשאלת ה"מה" הניצבת בפנינו כאשר אנו נכנסים לאס.איי.איי – ממה עלינו להימנע? מהן המטרות שלנו? אך השאלה הקריטית של ה"איך" נותרה על כנה – כיצד אנו הופכים למפוכחים מינית? כיצד עלינו לחיות באופן שונה ממה שהיה, על מנת להישאר מפוכחים? התשובות לשאלות אלו נמצאות בתכנית הרוחנית של ההחלמה, שנים עשר הצעדים של "מכורים למין אנונימיים".
מתוך אתר SAA