תרגיל כתיבת מכתב לעצמי

בתרגיל זה ניתנת ההזדמנות למטופל לכתוב מכתב לעצמו, בנקודה מסוימת בתהליך הטיפול – ולקבל את המכתב לאחר פרק זמן שהוגדר מראש, על מנת לבחון את התפתחות הסוגיות אליהן התייחס במכתב.

כתיבת המכתב יכולה להתבצע בנקודות מפתח מסוימות לאורך תהליך הטיפול:
בשלב הכניסה לתהליך טיפול, בתחילתה של קבוצה/סדנא, בשלב שבו מגדירים מטרות לטיפול, בעבודה על סוגיה מסוימת, סביב אירועים בחיי המטופל (נישואין, גירושין, יום הולדת, הולדת ילד, תחילת עבודה) או סביב אירועים חיצוניים כגון תחילת שנה, חג או יום בעל משמעות לאומית/ דתית / אחרת.

התאריך לפתיחת המכתב ייקבע בהתאם לנקודה בה הוא נכתב:
לדוגמא, מכתב שנכתב בתחילת קבוצה, ייקרא לקראת סיומה, מכתב שנכתב ביום הולדת נוכחי, ייקרא ביום ההולדת הבא, לפני הנישואין/חצי שנה לאחר הנישואין, וכיוצ”ב.
רצוי לקבוע את תאריך פתיחת המכתב בין מספר חודשים לכשנה מזמן כתיבתו – זאת על מנת לאפשר למטופל פרק זמן מספק לעבודה טיפולית משמעותית וכמו כן לתת לו אפשרות לשינוי ייעדים בהתאם להתקדמותו ולמצב.
היות והעבודה על קריאת המכתב עשוייה להיות מעוררת רגשית וכשלעצמה להוות גירוי להעמקת העבודה, על המטפל לדאוג שהקריאה תיעשה בעיתוי שיאפשר למטופל לסיים את העבודה על התהליכים (לפני תום הטיפול).

כתיבת המכתב בעלת מספר יתרונות:

  • מאפשרת למטופל לחשוב על הנושאים המשמעותיים לו בחייו עליהם רוצה לעבוד. עצם עבודת הבירור והמיון, השיום והבחירה יש בה תחילתה של עבודה טיפולית.
  • הכתיבה מסייעת בהגדרת מטרות וכמו כן מביאה לכיוונון הציפיות של המטופל מהמסגרת הטיפולית, מהמטפל ומעצמו.
  • באופן זה, הכתיבה מאפשרת בנייה של יעדים ספציפיים במסגרת פרק זמן מסוים, ובכך מסייעת למיקוד העבודה. ההחלטה על מועד הקריאה, מחזקת תחושת אחריות ומגבירה את המחויבות לטיפול.
  • הכתיבה מעניקה למטופל הזדמנות לחשוב על עתיד טוב יותר ובכך יוצרת ציפיות ועשוייה לחבר את המטופל לכוחותיו ולגרום לו ותחושות חיוביות לקראת השנויים.
לקריאה נוספת -   אני המחלה שלך

הנקודות אליהן ניתן להתייחס במכתב:

  • כיצד הוא מרגיש בימים אילו, מהן המחשבות המעסיקות אותו ?
  • כיצד רוצה להרגיש בעוד פרק זמן מסוים ?
  • מהן הנושאים החשובים בחייו עליהם רוצה לעבוד ?
  • מה רוצה לשפר/לשנות ? על מה לא מוכן לוותר בשום אופן ?
  • מהם המטרות והיעדים שרוצה להשיג ? במה חשוב לו להתקדם ?
  • איפה הוא רוצה לראות את עצמו בפרק הזמן הנקוב ? איזה תהליך הוא היה מעוניין לעבור ?
  • מיהם האנשים שיהיו שותפים לתהליך שעובר ? את מי היה רוצה להזמין ולא יכול ? את מי צריך להרחיק כדי להצליח ?
  • מיהם האנשים בסביבתו אשר יושפעו מהתהליך שיעבור ? האם הוא יכול לדמיין כיצד יושפעו ובאיזו עוצמה ?

על המטפל לעודד את המטופל לפרט מהן המטרות שהוא מציב לעצמו, עד כמה שניתן תוך תכנון יעדים ברי השגה ומדידים. עם זאת, חשוב לאפשר למטופל לכתוב גם דברים באופן ספונטאני, עם משמעויות רגשיות או רוחניות אידיוסינקרטיות, לאפשר לו לתאר את הלך הרוח שלו באותה נקודת זמן ולבקש לעצמו את משאלות ליבו בכל דרך אותנטית וייחודית לו.

לאחר הכתיבה יש לציין את התאריך בראש המכתב, להכניסו למעטפה, ועליה לציין את שם הנמען/ המטופל, ותאריך למשלוח המכתב.

במעמד קבלת המכתב על המטפל להיות רגיש ומוכן לטווח התגובות והרגשות שעלולים ועשויים לעלות, כגון: התרגשות, ציפייה וחשש.
עוד לפני הקריאה חשוב לבדוק עם המטופל כיצד הוא מרגיש במעמד זה, מהן המחשבות שעוברות עליו לפני פתיחת המעטפה, מה זוכר מהכתיבה ? מה יאכזב אותו לגלות ומה ישמח אותו ? האם המעמד מזכיר לו רגעים אחרים בחייו ? תמונה מעברו ? מה חשוב לו ל”דעת” אחרי הקריאה ?

לאחר הקריאה חשוב שהשיחה תתבצע בשני רבדים:
האחד, בחינת “השגת היעדים” – ההגשמה המעשית של הסוגיות והמטרות אותן הציב לעצמו, והשני, ההתייחסות לתובנות ולרגשות העולות סביב המכתב.

לקריאה נוספת -   בנימה אישית - על מסע של עם ועל מסע אישי של כל אדם

ניתן לכוון את השיחה אל הנקודות הבאות:

  • תחושות, רגשות, מחשבות שעוברים על המטופל עם קריאת המכתב.
  • מהו הלך הרוח שבו היה שרוי אז והיום.
  • מה היה יותר קשה/מאתגר/נעים – לכתוב או לקרוא ?
  • מה ביקש לעצמו והאם מרגיש שהגיע למקום מבוקשו ?
  • מה השינוי שאותו עבר, מהם היעדים אותם מרגיש שמילא, באיזה תחומים מרגיש שיפור ?
  • היכן הוא עומד היום, ממה מרוצה ?
  • מה עוד רוצה להשיג, מה ניתן לשפר ?
  • מה הפתיע אותו (לטובה) בעצמו ? באחרים ?
  • האם התאכזב מדברים מסוימים, האם דברים קרו לא כמו שציפה להם ?
  • מהם הסיבות והגורמים לכך (על מה אין לו שליטה, האם המטרות היו ברות השגה, האם יש תהליכים שדורשים משך זמן רב יותר) ?
  • מהי הצלחה עבורו – האם הצלחה יכולה להימדד גם בצעדים קטנים ?
  • מה יידרש ממנו על מנת להשלים את המטרות ?
  • האם הישגים שלא חשב עליהם מלכתחילה הושגו, האם “נולדו” צרכים חדשים ?
  • האם מטרות השתנו, מהן המטרות החדשות ?
  • מהן התובנות שרכש בתהליך, מהם הדברים שלמד על עצמו, על הסביבה הקרובה לו ?
  • מה בקשר הטיפולי סייע לו, האם יש דברים בקשר אשר מעכבים, מהם הדברים אשר יעזרו לו בהמשך התהליך ?
  • האם רוצה לאמר או לכתוב דברים ל”כותב המכתב”, לעצמו כפי שהיה אז. כיצד הוא תופס “אותו” ?  במה יכול לחזק “אותו” ? ומה יכול לקחת “ממנו” להמשך דרכו ? איך הוא יכול כיום “להיות שם” עבור כותב המכתב ?

לסיכום


התרגיל מאפשר למטופל לבחון בעזרת המטפל, את תהליכי השינוי אשר הוא עובר בחייו. עצם העצירה לשם התבוננות המטופל בחייו מקלה עליו להתחבר ולהבין טוב יותר את המקומות הרגשיים והמצבים המאפיינים את חייו בנקודות שונות על רצף הזמן. הוא לומד להגדיר לעצמו את צרכיו ולכוון את עצמו בכדי לספקם. דרך העבודה, הוא לומד על מיגבלותיו ועל כוחותיו המתגלים במסע ההתפתחות והגדילה שהוא מנהל למען עצמו.

לקריאה נוספת -   “יש ילדים זיג זג”
Scroll to Top