החצנת הבעיה

החצנת הבעיה

גישת החצנת הבעיה לקוחה מתוך הטיפול הנרטיבי אשר פותח על ידי מייקל וויט ודיוויד אפסטון (Michael White & David Epstonn) החל משנות השבעים.

הגישה מתייחסת לבעיה כישות חיצונית נפרדת מהאדם עצמו. לפי וויט, אנשים הם נפרדים מהבעיה שלהם:“האדם אינו הבעיה, אלא הבעיה היא הבעיה”

לדוגמא, במקום שאדם יתואר ויתאר עצמו כאדם אלים, הוא יקרא לבעיה “אלימות”, במקום מכור – אדם עם בעיית התמכרות וכיוצ”ב.
ההגדרה החדשה מאפשרת להביט על ה”בעיה” מזווית אחרת – הבעיה אינה מהווה פגם אישיותי, היא לא חלק מה- self שלו, אלא מהווה דפוס חיצוני לאדם שניתן לעבוד עליו ולשנותו.

כמו כן בהתייחסות זו האדם אינו מזוהה עם הבעיה, ולכן קל יותר להתייחס אליו כבעל כבוד ויכולות, ולראות אותו כמי שמסוגל להיות בשליטה ולפעול כנגד הבעיה.

הגישה מעודדת אנשים לראות את בעיותיהם כ”אובייקט” ולהאנישם. הריחוק של האדם מה”בעיה” מאפשר לו להיות מסוגל לחקור אותה, ולהעריך את השפעותיה על חייו.
האדם יכול לתת לה שם, לזהות כיצד היא מתקשרת להיסטוריה שלו, להבין כיצד היא מופעלת וכיצד הוא יכול להתנהל מולה ולהתמודד איתה ביעילות (ניתן לשאול את המטופל שאלות כגון: “מה שמה של הבעיה ? מתי היא נולדה ?  מה המטרה שלה ? באילו מניפולציות היא מצליחה להשתלט עליך ? איך היא משפיעה עליך ? באילו מצבים/ זמנים/מקומות היא מאבדת את כוחה עליך ? “)

הנקודות הבאות להתייחסות לקוחות מתוך תרגיל ב”שיחה מחצינה” (externalizing conversations)  מאת מייקל וויט.

שיחה עם ה”בעיה” על מנת להבין את הצלחותיה, סביב הסוגיות הבאות:

  1. השפעת הבעיה על התחומים השונים בחיי האדם: איך הבעיה משפיעה על יחסיך עם אנשים אחרים, על רגשותיך, מחשבותיך, על הסיפור שאתה מספר לעצמך על איזה בן אדם אתה ? איך אתה מתייחס לבעיות בחייך ?
  2. באילו אמצעים, אסטרטגיות, טכניקות, “טריקים”, מניפולציות הבעיה משתמשת על מנת לשלוט ולהשתלט על חייך ? לקבוע מה יהיו חייך ?
  3. אילו תכונות או יכולות יש לבעיה המאפשרות לה להחליש אותך ולערער את הידע והמיומנויות שלך ? לעשות אותך לא מסוגל וחסר אונים ? (“הכוחות של הבעיה” לכפות את סמכותה על האדם)
  4. מהן המטרות המנחות את הבעיה בניסיונותיה לשלוט בחייך ? ומהם החלומות והתקוות של הבעיה לגבי חייך ?
  5. מי עומד לצד הבעיה ? מי עוזר לבעיה להתקיים ? לעשות את הדברים ?
  6. איזו תוכנית יש לבעיה אם היא תרגיש שהיא מאוימת ? מה היא מתכננת לעשות במצב שבו יאיימו על הסמכותיות שלה ?
לקריאה נוספת -   טיפול במשוב ביולוגי ועצבי (ביו-פידבק) - קצת היסטוריה וכמה עקרונות בסיס

שיחה עם ה”אדם” על מנת לחקור ולחשוף את הכישלונות של הבעיה:

  1. התחומים והשטחים בחיי האדם עליהם עדיין יש לו השפעה מסוימת, למרות ניסיונות הבעיה להשתלט עליהם לגמרי.
  2. הטכניקות, האסטרטגיות וה”טריקים” שהאדם פיתח לעצמו, אשר לפעמים אפקטיביים מול מאמצי הבעיה לשלוט בו.
  3. התכונות, הידע והמיומנויות הייחודיים שנמצאים ברשות האדם, אשר מקשים על הבעיה ומחלישים אותה. כולל את הדיבור העצמי שהאדם פיתח, על מנת לעמוד מול נסיונות הבעיה לכפות את סמכותה עליו.
  4. המטרות והמחוייבויות המנחות את האדם במאמציו לעמוד מול נסיונות הבעיה לשלוט בחייו, ואשר מונעות את הגשמת החלומות והתקוות של הבעיה.
  5. מיהן הדמויות העומדות לצד האדם (קרובים, חברים,מכרים,מורים, מטפלים, וכו’) ? והחלק שהם מהווים בדחיית הרצונות והמשאלות של הבעיה.
  6. מהן האפשרויות הזמינות לאדם על מנת לנצל את הפגיעות של הבעיה, ולשקם את התחומים בחייו ?

לקריאה נוספת:

אמצעים סיפוריים למטרות טיפוליות/ מייקל וייט ודיוויד אפסטון, הוצאת צ’ריקובר 1999.

Freedman, J., & Combs, G. (1996). Narrative therapy: The social construction of preferred realities. New York: Norton

White, M. (1989). The externalizing of the problem and the re-authoring of lives and relationships. In M. White (Ed.), Selected papers (pp. 5-28). Adelaide, South Australia: Dulwich Centre Publications

White, M. (2004). Narrative practice and exotic lives.” Resurrecting diversity in everyday life. Adelaide, South Australia: Dulwich Centre Publications

White, M., & Epston, D. (1990). Narrative means to therapeutic ends. New York: Norton

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top