ניתן לתאר סיבות להתמכרות למחשב ולמשחקי מחשב במישורי הפסיכופתולוגיה. כלומר בעיות אישיותיות גורמות לאדם מסוים להיות נתון מראש להתמכרות ובמקרה הגיע להתמכרות למחשב.
אכן נראה כי בסיבות אלו יש בכדי לגרום לסיכון אצל אנשים מסוימים, אולם ניתן להוסיף לכך ולראות במצב הקיים אפידמיה, כלומר מצב מגפה. המצב מקשה קצת לכנות זאת מגפה, בעיקר כאשר הטכנולוגיה המפותחת, כולל המשחקים, מהווה כלי שרת חשוב בידי האנושות.
עדיין, ניתן לראות כי חלקים גדולים מספיקים נפגעים מכך כמו ממגפה, ובעיקר במקרה של משחקיי רשת מרובי משתתפים, ניתן לראות בכך אפילו פאן-דמיה בשיאה, כלומר מגפה גלובלית החוצה יבשות.
בקשר לפוטנציאל המגפתי, מספיק להציץ בחבורת ילדים בגילאי פחות מעשר באירוע משפחתי, הסיכויים שרובם שקועים במכשירי הטכנולוגיה שלהם. נכון שסטטיסטית, אומרים שיש סיכוי שרק 10% מהם יפתחו בעיות, אך לנו יש עניין בדיוק באחוזים אלו.
בכל מקרה יש סיבות לא רעות לכך שהתמכרות לטכנולוגיה תתבסס כהתמכרות מובילה. מעבר לכך שאינה נמכרת ע"י סוחרי סמים, היא זמינה ומשולבת ברוב הבטי חיינו באופן לגיטימי וכזה שמשרת אותנו. הבעייה כאמור שאצל חלק מהאנשים קורה משהו, והטכנולוגיה הופכת ממשהו מסייע ומשרת, לגורם ואובייקט להתמכרות ואפילו להתמכרות קשה ביותר.
יש מקרים שראינו שההתמכרות התפתחה והתבססה תוך כדי עבודה עם מחשב, כאשר במקביל משהתאפשר האדם גלש ליותר ויותר שימוש לרעה במחשב. ראינו מקרי פיטורים, אובדן רצון לעבוד, ועד להסתגרות בבית ועיסוק הולך וגדל בעולמות וירטואליים.
גם בזמנים בהם האדם לא עסק בהתמכרותו באופן פעיל, הוא מתאר כי הוא מתגעגע לפעילות שלו, ויתרה על כך גם מצבים של עיסוק בדמיון במציאות האחרת תוך כדי עשיית דברים אחרים.
ידוע גם מצב בו אנשים שהתמכרו למשחקי מחשב, בלכתם לישון, "הוגים" מתכננים מהלכים ואפילו חולמים את המשחק.
לפחות בנקודת זמן זו, כאשר אנו הולכים וצוברים ניסיון בתחום זה, אנו מאמינים כי ניתן לעצור את ההתדרדרות, להתייצבב ולחזור לעשייה חיובית בטכנולוגיה ומחשב.
לגבי התמכרות למשחקי מחשב, נראה כי בשונה מטיפול בהתמכרות לאלכוהול, שם ההינזרות צריכה להיות טוטאלית ומתמשכת. המצב אולי דומה להתמכרות לאוכל, שם יש צורך במציאת איזון ודרך בריאה לאכילה במקום בולמוסים או הרעבה עצמית.
אם כי אין כאן זהות מלאה בין המצבים.
במקרי בעיות האכילה, הצורך הנו קיומי. במקרי ההתמכרות לטכנולוגיה, הצורך אינו קיומי, אולם בהתייחס לחברה המודרנית, ניתן לראות מצב כמו קיומי מתוך היותנו מוקפים בטכנולוגיות המסייעות לנו בחיי היום יום.
כך שנתקשה להציע למחלים הינזרות מוחלטת, שכן הוא יפגוש טכנולוגיה בכל מקום – מהטלפון על שלל יישומיו, דרך קופות חולים שם עמדות מחשב מסייעות לנו, ועד לתפקוד כלכלי בסיסי מול הבנק, ביה"ס ועוד.
עוד כמה הערות אקראיות בנושא הנידון:
ככל שהשחקן ניחן בדמיון, ויכולת ל"שחרר" את המציאות הקיימת, חוויית המשחק תהיה עוצמתית יותר.
בעיקר בהתמכרות זו, יש חשיבות רבה לעבודה בקבוצה. זאת למרות שלפעמים אנחנו רואים פרדוקס במצב ההתחלתי.
המכור למשחקי מחשב מייחל, זקוק, וכמהה לקשר החברתי. ובו זמנית הוא חרד ממפגשים קבוצתיים, ומשתדל להימנע מהם.
מאת: אלכס ביאלוסטוצקי (מרכז ״אחווה״