כיצד לבחור מרכז גמילה פרטי?

פורסם ב 16/01/2021   על ידי: אתר ׳נגמלים׳

זמן קריאה: 3 דקותכיצד לבחור מרכז גמילה פרטי?

בשנים האחרונות צצו והופיעו מרכזי גמילה פרטיים לגמילה מסמים, אלכוהול והימורים. כמומחה אני נשאל פעמים רבות על ידי משפחות וחברים כיצד ניתן לבחור מרכז גמילה פרטי? ולפי אלו משתנים תעשה הבדיקה לטיב מקצועיותו של מרכז הגמילה?

אפרט במאמר זה את המשתנים החשובים לבחירת מרכז הגמילה:

מקצועיות –

חשוב שנדע מי הן הדמויות המנהלות את מרכז הגמילה ומה היא ההכשרה שלהם בתחום ההתמכרויות לסמים, אלכוהולל וטיפול במהמרים. ישנם מרכזים הנראים פסטורלים ומעוצבים בחן, מידה היכולה להטעות את המשתנים החשובים לבדיקה. אני ממליץ להורים ולבני המשפחה לשאול, לבקש ולראות מה היא ההסמכה המקצועית של מנהלי המרכז, של הדמויותת הטיפוליות בו, תעודות המקצוע של הפסכיאטר, הפסיכולוגים והעובדים הסוציאליים.

לא כל אדם המכריז על עצמו מנהל מרכז טיפולי, מבין לעומקן את בעיות ההתמכרות של המגיעים לטיפול בו. ישנם אנשיי עסקים שפתחו מרכזי גמילה, אנשי מקצועות פרה רפואיים, אנשים עם לב רחב וחשיבה של תרומה למען החברה. אבל חשוב לדעת, בעיות ההתמכרות לסמים, אלכוהול והימורים, הינן בעיות מורכבות ביותר, בעיות רפואיות, נירופזיולוגיות,, נפשיות ומערכתיות-משפחתיות. לא כל אדם בעל כוונות טובות, מוכשר לטפל בבעיות מורכבות ורגישות אלו.

מומחיות –

כפי שלא כל רופא משפחה מוכשר לטפל בבעיות לב, או אלרגיה, או עיניים, ועל פי רוב רופא המשפחה הוא הדמות הממינתת ומאבחנת את ראשוניות הבעיה ממנה סובל החולה ואחר כך מפנה את הפצינט למומחה בתחום הנדרש. כך בתחום ההתמכרויות.

לקריאה נוספת -  תרופות מרשם - שימוש לרעה והתמכרות

ישנם רופאים פסכיאטרים שהוכשרו לטפל בבעיות התמכרות, ישנם עובדים סוציאלים שעבדו והוכשרו לטפל במכורים, ישנםם אנשי צוות שרכשו מיומנות יחודית לטיפול במכורים ולייעץ לבני משפחתם. חשוב שנדע לבחור את אנשי המקצוע המיומנים ביותר לטפל בבעית ההתמכרות של בן משפחתנו.

אוירת המרכז –

לאוירת המרכז משתנה רב ערך. ישנם מרכזים גדולים, המאכלסים עשרות מטופלים. מרכזים הנמצאים במבני רפואה או ציבורר ישנים שאינם בנויים לרווחת הפונים. וישנם מרכזי טיפול אינטימיים, משפחתיים באוירה השוררת בם. נתונים אלו אפשר להרגיש עם הכניסה למרכז הטיפול, רצוי ומומלץ לשוחח עם המטופלים במרכז. שיחה קצרה על טיב יחסס הצוות לפונים, על שעות הפעילות המקצועית במקום, על סוגי המזון הניתנים בו ועל ההגינה הכללית במבנה.

ישנם מרכזים בהם יבלוט מיד חוסר המעש של הפונים, ביטול זמן וחוסר עשיה. אוירה מנוכרת ומרוחקת, חשש לשתף אוו לספר. ולהבדיל יהיו מרכזים אחרים שיפתחו בפני האורח את דלתות המרכז, יאפשרו לאדם המתלבט לשוחח עם דייריו, לשאול שאלות החשובות להם ולבן משפחתם. חשוב להקדיש זמן לבדיקה זאת.

תכני טיפול –

תכני הטיפול הם מדד לא קל לאבחון והכרות. אבל חשוב לדעת כי לתכני הטיפול המועברים במרכז הגמילה, משקל רב ערךך להצלחת תהליך הגמילה והטיפול ההמשכי של בן המשפחה. חשוב לברר את סדר היום של מרכז הגמילה, לשאול כמה שעות משעות היום מוקדשות לטיפול קבוצתי, לטיפול פרטני, מה הןן טכניקות הטיפול המופעלות במרכז הטיפולי. לבדוק שאלות אלו לעומק.

לקריאה נוספת -  הקשר בין שימוש בקנאביס ודיכאון אצל מבוגרים צעירים בעידן המדיה החברתית

לא כל מרכז המציג בעל חיים בתחומיו אכן מוכשר ומיומן לטפל בעזרת בעלי חיים, לא כל מרכז המציג מתחמי גינה וירק, אכן בנה תוכנית טיפולית המשלבת תרפיה בעזרת גינון וצמחיה.

על בני המשפחה לברר האם ישנה גישה חופשית לאינטרנט, או לסמארטפונים ולמחשבים הניידים. חשוב שאמצעים טכנולוגים אלו ישמרו במשרד המרכז והגישה אליהם תתאפשר בשעות מדודות ומותאמות לטיפול. בואו לא נשכח שדרך אמצעי הגלישה כיום, אפשר להמשיך לנהל פשיעה בחוץ, להמר, לקנות סמים או לפתור סכסוכים. מרכז הטיפול נוצר להגן על הפונה ולהרחיקו מתחומי עיסוקיו והתמכרויותיו בעבר.

עלויות –

לעלויות ישנה משמעות לא מבוטלת על ההחלטה היכן נשכן ולאן נשלח את בן משפחתנו לטיפול. אולם ישנו מחיר המציג כיסויי מוצלח יותר של ההשקעה הכספית העצומה, וישנו מחיר שלא יציג שינוי או ריפוי של בן המשפחה מבעיית ההתמכרות.

כולנו מכירים את הקלישאה שהזול הוא העולה ביוקר. גם כשאנחנו הולכים לטפל בשן הסובלת מדלקת שורש חמורה, נעדיף רופא מומחה וטיפול מקצועי שיקל על כאבנו לשנים ארוכות. כך חשוב שנדע לבחור מקום, שגם אם עלותו הכספית כבדה, תוצאות הטיפול בו יאפשרו לנו לדעת שלא זרקנו את כספנוו לשווא.



תגובה אחת בנושא “כיצד לבחור מרכז גמילה פרטי?”

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    האם תוכל להמליץ על מקום מקצועי לגמילה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נושאים נוספים: