למה טיפול לגמילה מהתמכרות לא מצליח (ומה כן לעשות) ?

נכתב בתאריך 16 בדצמבר 2016   על ידי: ענבר כהן

מאת: ענבר כהן

פוסט זה מתייחס לכל מגוון ההתמכרויות ההתנהגותיות (כגון התמכרות למחשב, התמכרות לקניות, התמכרות למין, התמכרות לאכילה), היות שבבסיס הדברים, על פי רוב קיים מנגנון דומה למדי.

למרות שגמילה היא בהחלט דבר אפשרי, איני רוצה להגיד שיש דרכים פשוטות וברורות לעשות זאת. המטפל צריך להיות בעל ידע רב הן בהבנת המאפיינים של התמכרות ושינוי התנהגות והן להכיר טכניקות רבות לעורר ולעזור לשינוי להתרחש. באופן כללי, טיפול למטרת גמילה מהתמכרויות, דורש רצון כן וחזק מהמטופל וידע, גמישות ויצירתיות מהמטפל. יחד עם זאת, פעמים רבות כאשר כל המרכיבים האלו קיימים, עדיין אין התקדמות.
איפה הבעיה וכיצד ניתן לעשות אחרת ?
רוצה ולא יכול ?

מנקודת הראות של NLP האדם הסובל מהתמכרות, סובל מבעייה של אמבלנטיות פנימית – חלק אחד שלו רוצה להתנהג בצורה מסוימת בעוד שחלק אחר מתנגד להתנהגות זו ורוצה להפסיק אותה.
דוגמא לאמבלנטיות פנימית היא כאשר אדם חוזר ואומר שהוא רוצה להיגמל ומצד שני ממשיך באותה ההתנהגות. דוגמאא אחרת היא כאשר אדם מתכוון להגביל את משך הפעילות / כמות הפעילות (כגון כמות האוכל שיאכל) אך בפועל מתנהג בצורה חסרת גבולות (כגון אוכל יתר על המידה).
הבעיה בהתמכרות היא שהחלק "החזק יותר" והשולט בהתנהגות הוא החלק שאינו רוצה להפסיק את ההתנהגות הבעייתית.אחד הדברים הבולטים אצל המכור הוא ששני החלקים לרוב אינם פועלים בו זמנית – כאשר חלק אחד מופיע השני נעלם ולהפך. לכן נוצר מצב שבחדר הטיפול האדם מאוד רוצה להשתנות ולהיגמל (כי זה החלק שכרגע "חזק יותר") אבל כשהאדם חוזר לביתו "משתלט" החלק השני ועימו הרצון להשתמש (במין, סמים, אוכל, קניות).
רוב הגישות הפסיכולוגיות המסורתיות אינן מתייחסות לבעיה זו. עבורן האדם שנמצא בחדר הטיפול הוא אותו האדם שנמצא תחת השפעת ההתנהגות הבעייתית. הנחה זו בעייתית, היות שלרוב החלק שכן מעוניין בשינוי ובגמילה אינו החלק בו יש לטפל.
החלק הזה, שרוצה להיגמל, הוא זה שדוחף את האדם לטיפול והוא זה שמביע את הרצון הכן להיגמל.
כך נוצר מצב שבחדר הטיפול המטפל פוגש אדם סופר אמבציוזי לעשות שינוי, בעל רצון, תובנות והתמדה, אך משום מה,, במהלך השבוע כל העבודה הטיפולית מתמוססת והאדם אינו מתקדם בתהליך הגמילה והשינוי ההתנהגותי.
כמובן שהדבר יוצר תסכול ותחושת אכזבה, אך גרוע מכך, זה עשוי לגרום לתחושת כישלון ולביטחון עצמי נמוך.
ל- NLP יש מגוון טכניקות מגוונות כדי להפגיש את שני החלקים, לפחות באופן זמני:
ניתן להשתמש בטכניקה בשם "איחוד ויזואלי" (visual squash) – טכניקה של NLP לפתרון קונפליקט פנימי, טיפול ליישורר פנימי (alignment therapy)
וטכניקת ומיטוט עוגנים – טכניקה שעוסקת בחיבור שני מצבים מנוגדים (כגון פחד עם ביטחון עצמי).
באופן כללי, כדי להשיג את המטרות שאתה מציב לעצמך וכדי לנוע בחיים בתחושת חופשיות וזרימה כדאי לך לפתור קונפליקטים פנימיים וליצור שלום ושלמות עם כל החלקים הקיימים בך.
היות שחלקים רבים אינם מודעים ומנהלים אותנו מתוך "התת מודע" יש לבחור בתהליכים שיודעים ליצור את התקשורתת עם חלקים אלו.
לקריאה נוספת:
Bolstad, R., & Hamblett, M. Transforming recovery: NLP and addictionn.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

נושאים נוספים: