התמכרות לקניות – מידע

נכתב בתאריך 27 במרץ 2017   על ידי: אתר ׳נגמלים׳

אצל רבים מאיתנו קניות הן בילוי מהנה אולם ישנם אלה שקניות לא רק שלא גורמות להם הנאה אלא אפילו סבל – אלה הם המכורים לקניות אשר ההתמכרות גורמת להם נזק ככל התמכרות אחרת.

 

מאת: שולה וויץ (ד.ר , M.D)

 

מכורים לקניות עשויים להרגיש דחף בלתי נשלט לקנות, קונים פריטים אשר לעתים קרובות אינם זקוקים להם ולעתים אף נשארים ארוזים , עם תויות המחיר עליהם.

 

אנשים אלה צוברים חובות בבנק, בחברות האשראי ובכל זאת – לא יכולים להפסיק לקנות. כאשר בני משפחה וחברים מעירים על כמות הקניות המוגזמת הן מחביאים את הקניות – וממשיכים לקנות. הם קונים בקניון, בטלויזיה , באינטרנט , נושאים עשרות כרטיסי חבר של מועדוני צרכנות, מעודכנים בכל המבצעים, מכירות סוף העונה וחביבים במיוחד על בעלי החנויות.

 

בDSM ( מערכת הקריטריונים המשמשת לאבחון של הפרעות נפשיות) מסווגת הפרעת הקניות הכפייתיות תחת הפרעות בשליטה בדחפים . הפרעות נוספות שמופיעות תחת קטגוריה זו הן קלפטומניה, פירומניה , הימורים כפיתיים והתמכרות למין. עם זאת- מדובר בתופעה שנחקרה מעט מאד ועד היום לא ברור אם אכן מדובר בהפרעה בשליטה בדחפים , בהתמכרות או בהפרעה במצב הרוח שאחד מביטוייה הינו קניות כפיתיות. כ2 עד 8 אחוז באוכלוסיה לוקים בהתמכרות לקניות, 80 עד 95 אחוז- נשים. התמכרות לקניות מופיעה לרב בשנות העשרים המוקדמות ונוטה להיות כרונית עם נטיה מסויימת לתורשתיות.

 

הסובלים מהתמכרות לקניות לעתים קרובות יסבלו גם מהפרעות אכילה, הפרעות אישיות , הפרעות דכאון וחרדה , דימוי עצמי נמוך ונטיה לפרפקציוניזם והתנהגות אימפולסיבית. מאפיניה העיקריים של ההתמכרות לקניות היא קניות חוזרות, אימפולסיביות, צורך חדרני בקניות ונסיונות לא מוצלחים לשלוט בקניות – מה שלעתים קרובות עשוי לגרום לקשיים כלכליים, רגשות אשם והפרעה בתפקוד מקצועי וחברתי. בדומה להפרעות האכילה כפי הנראה מדובר בהפרעה אשר שותפים לה גורמים חברתיים משמעותיים בנוסף לגורמים ביולוגיים, רגשיים ותורשתיים. רגשות שליליים מתוארים כגורם השכיח ביותר לקניות ( דכאון, בדידות, כעס) כפיתיות ותחושת אופוריה והקלה מהרגש השלילי כתוצאה השכיחה ביותר של הקניה. קונים כפיתיים לעתים קרובות מתארים את הקניות הבלתי נשלטות כ "קניות פיצוי" ( COMPENSATORY BUYING ׂ) אשר מקלות באופן זמני על תסמינים דכאוניים .

 

כאופייני להתמכרות – ההקלה ברגשות השליליים היא רגעית ובעבור זמן קצר שוב עולים רגשות דכאון, כעס , בדידות וריקנות מלווים בתחושת אשם ובושה ולעתים קרובות הדרך להקל על רגשות אלה היא לפנות לדרך הידועה והמוכרת להקל עליהם- קניות. באופן זה נוצר "מעגל קסמים" אפייני מאד למתמכרים אשר דורש כוחות נפש רבים ולרב גם עזרה מקצועית על מנת להיחלץ ממנו. קניות אפייניות של נשים מכורות לקניות הן לרב בגדים, תכשירי איפור, קוסמטיקה ותכשיטים. גברים ייקנו יותר מוצרי ספורט ואלקטרוניקה. בחברה המערבית מוצרי צריכה נושאים עימם מטען רגשי מעבר לערכם הפונקציונלי ומסמלים סגנון חיים, טעם, שייכות לקבוצה. קניות כפיתיות לעתים קרובות באות ממקום של דימוי עצמי נמוך, תחושת חוסר ערך וריקנות ועל רקע זה מאופינות ברכישת מוצרים שקשורים להופעה, לדימוי עצמי ומסמלים את ה"אני האידיאלי" של הקונה ( מי ש"הייתי רוצה" להיות…..).

 

עם זאת, מוצרי צריכה עשויים להעניק רק הקלה רגעית לרגשות אלה ובחלוף תחושת האופוריה הרגעית שמלווה את הקניה יעלו ויצופו בחזרה רגשות הדכדוך והריקנות. טיפול בתרופות מסוג SSRI – תרופות שמעלות את רמת הסרוטונין ומשמשות לטפול בדכאון לעתים מיטיב את מצבם של המכורים לקניות ומפחית משמעותית את הדחף לקניות חוזרות- מה שעשוי להעיד על קשר בין התמכרות לקניות למצבים דכאוניים. טיפול התנהגותי- קוגניטיבי עשוי גם כן להיות לעזר למכורים לקניות. זוהי שיטת טיפול המתמקדת בשינוי דפוסי חשיבה והתנהגות. בטיפול בהתמכרות לקניות המטופל מתעד את המחשבות החולפות במוחו בעת שמופיע דחף לצאת לקניות . מחשבות אלה נבחנות ולצידן מועלות אופציות חדשות לפירוש הדחף לקנות ומוצעות דרכי התמודדות חלופיות לרגשות כמו כעס, דמוי עצמי נמוך ודכאון. לעתים יש מקום לטיפול פסיכולוגי בגישה דינמית. טיפול כזה מתמקד בהבנת המקום ממנו באים רגשות הכעס, הדכאון והדחף הבלתי נשלט לקניות ומסייע בבניית בטחון והערכה עצמיים משוחררים מסמלים צרכניים.

 

 

איך לשלוט בקניות כפיתיות?

1. לשלם על קניות במזומן ולהימנע משימוש בכרטיס אשראי.

2. לפני יציאה לקניות לערוך רשימה ולקנות רק מה שברשימה

3. להשמיד את כל פנקסי הצ´קים, כרטיסי האשראי ולהשאיר רק אחד לשעת חרום

4. להימנע ככל האפשר מקניות במכירות חיסול, מבצעים והנחות ובמידה וכן- להקציב מראש את הסכום המוקדש לכך.

5. טיול מול חלונות ראוה – בשעות שחנויות סגורות.

6. להימנע מקניות באינטרנט, טלויזיה וכד´.

7. טיול או פעילות ספורטיבית כשמופיע דחף לקנות

 

נלקח מאתר פסיכולוגיה עברית – קישור למאמר המקורי

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

נושאים נוספים: