התמכרות לקניות – מאפיינים, סיבות, השלכות ודרכי טיפול

נכתב בתאריך 16 בדצמבר 2016   על ידי: אתר ׳נגמלים׳

התמכרות לקניות מתארת הפרעת שליטה בדחף לקניות.
בלועזית ההפרעה נקראת גם “אוניומאניה” – מושג המחבר שתי מילים מהשפה היוונית אשרר פירושן “שיגעון” ו”קניות”

ההתמכרות מתבטאת בעיסוק יתר בכל הקשור לקניות, כאשר הן מתבצעות על ידי האדם באופן מוגזם ובזבזני, הרבה מעבר לתקציבו. להבדיל מהאוכלוסייה הנורמטיבית שבאופן טבעי נהנית לקנות ולרכוש מוצרים ושירותים, הקניות של האדם המכור הן בעלות אופי כפייתי, איימפולסיבי, הרסני ומתמשך.

על אף ההבנה של הנזקים הכרוכים בהתנהגות זו האדם מאבד שליטה על המצב. הצורך בקניות בא על מנת לספק צרכים רגשיים ופסיכולוגיים עמוקים יותר. הבעיה נובעת מכך שהקניות מהוות את האמצעי היחיד שהאדם מכיר כ”פתרון” להתמודדות עם רגשותיו ולשיפור הרגשתו.

פעמים רבות האקט של מהלך הקניות, החיפוש אחר הדברים, הכניסה לחנויות, האינטראקציות החיוביות עם המוכרים – כל אלה בלבד מספקים את תחושת הריגוש.

לעיתים קרובות המכורים לקניות יקנו מוצרים שאינם נחוצים להם, יאחסנו אותם, ואף ישכחו שהם קיימים בארון, לעיתים הם יתנו אותם כמתנות לאחרים או יחזירו לחנות. הם יכולים לקנות באופן מופרז מספר פריטים של אותו מוצר – כגון מספר זוגות נעליים מאותו דגם אך בגוונים שונים.

הקנייה אינה חייבת להיות של מוצרים פיזיים אלא גם של שירותים; בילוי, מסעדות, קוסמטיקאיות ומספרות.

למרות שנהוג לשייך את ההפרעה לנשים, ישנו אחוז לא מבוטל של גברים הסובלים מהבעיה. אם כי את הגברים לרוב יכנו כ”אגרנים”. נשים ייטו לקנות בגדים, נעליים, אביזרי אופנה, קוסמטיקה ותכשיטים, בעוד גברים ירכשו מוצרי ספורט, שעונים, אלקטרוניקה ואף מכוניות. כמו כן ההפרעה יכולה להתקיים אצל אנשים מכל מגוון המעמדות הסוציואקונומיים.

החברה והתרבות הצרכנית בת ימינו מהווים גורם המאפשר ביתר קלות את התפתחות ההתמכרות לקניות; המגוון והשפע של מוצרי הקנייה, הזמינות להם גם באמצעים של המחשב והאינטרנט והשימוש בכרטיסי האשראי אשר גורם פעמים רבות לאנשים להוציא את כספם מעבר לתקציב ולמה שתכננו. לעיתים הקנייה הכפייתית היא של מותגים וסמלי סטטוס, המתקיימת מתוך חיפוש אחר זהות אישית וניסיון להשתייך למעמדות נכספים.

הסיבות:
ההתמכרות לקניות יכולה להגיע על רקע בעיות מגוונות, לדוגמא: דמוי עצמי נמוך, חוסר ביטחון, תחושות בדידות וריקנות, חרדות, מתחים או דכדוך. לעיתים ההתמכרות באה על רקע צרכים שלא היו מסופקים בילדות כגון צורך באהבה, הערכה ואישור.
לפיכך מעשה הקניה מטרתו לברוח מההתמודדות עם התחושות, למלא את תחושת הריקנות, לפצות על החסכים ולהרגישש נחמה והקלה. המכורים  מחפשים להרגיש מיוחדים ולקבל חיזוקים להיותם שווים, ראויים ואהובים.
למעשה זהו שימוש בדרכים חיצוניות וחומריות שאינן מהוות מענה אמיתי לצרכים העמוקים. בתוכם פנימה המכורים אינםם מסופקים, אומללים ולא מאושרים.

נוצר מעגל קסמים ההולך ומתרחב עם השנים; האדם מרגיש תחושות קשות ומצוקה, יוצא לקניות מתוך מניע רגשי על מנת לברוח מהרגשות ועל מנת להרגיש טוב, הקנייה תלווה בתחושת פורקן, הנאה, רגיעה והקלה על הרגשות, אך לאחר ה”היי” של הקנייה מגיעות התחושות של אכזבה ואשמה. אשר מובילים לדחף לצאת למסע קניות נוסף מתוך חיפוש לריפוי עצמי מאותן תחושות קשות. אך שוב לאחר ההקלה הרגעית יחזרו ויצופו רגשות חרטה ודיכאון וכך המעגל ההרסני נמשך ומחמיר ללא יכולת שליטה.

ההשלכות:
המחיר של ההתמכרות לקניות הופך להיות קשה מנשוא, הפגיעה היא מבחינה רגשית, נפשית, כלכלית ואף בריאותית. זוהי התמכרות שפוגעת גם בסובבים את המכורים לקניות.

ההשלכות ההרסניות של ההתמכרות עלולות להופיע גם זמן רב אחרי מסע הקניות; מלבד המצוקה שבה נמצא האדם המכור, עלולות להיות פגיעות בנישואים, במערכות יחסים ארוכות, ובמקומות עבודה בשל המתח המורגש במסגרות אלה.
ההרס הכלכלי יכול להתבטא בגניבות ומעילות, לקיחת הלוואות, יצירת חובות ועד כדי פשיטות רגל.
הלחץ המתמשך עשוי להוביל גם לבעיות בריאותיות. תחושות חרדה, אובדן שליטה על החיים ולעיתים אף כניסה לדיכאון.

מהלך ההפרעה:
לרב ההתמכרות תתחיל לאחר גיל 20, אך יכולות לעבור שנים רבות עד שהבעיה תצוף על פני השטח, תביא להדרדרות ולהבנת גודל הנזקים על ידי הסובבים את המכורים לקניות.

ככל שהנזקים הכספיים והחובות גדלים, כך ביצוע הקניות עשוי להפוך לחשאי. האדם המכור עשוי להסתיר את הרכישות שלו משום שהוא מתבייש בהתמכרותו. לדוגמא אישה יכולה לקנות נעליים ולהשאיר את הקופסא בחנות כדי שהבעל לא ישים לב שזהו זוג חדש, להוריד את תווית הרכישה והמחיר או לשקר לגבי הסכום. על רקע זאת יצופו סוגיות של חוסר אמון בין המכורים לבין משפחתם והסובבים אותם. בשלב מסוים לא יהיה מנוס מלהגיע לריבים וקונפליקטים סביב הנושא.  

פעמים רבות המכורים יתקשו להודות בבעיה והדרישה להגיע לטיפול תגיע מצד המשפחות.

הטיפול:
הטיפול יסייע למכור לקניות במגוון הרבדים:

  • ראשית, הפסקת ההתנהגות ההרסנית והחזרת השליטה על הרגלי הצריכה: ללמוד איך לנהל את התקציב באופן מבוקר ונכון, פעמים רבות יוצע לגזור את כרטיסי האשראי ולהקציב סכום הוצאות שבועי, לתכנן  ולבסס תוכנית “הבראה” כלכלית – לשם סגירת חובות הדרגתית, לעשות רשימת מלאי ורשימות קניות, לא ללכת למקומות מפתים או ללכת בליווי, לעשות סקר מחירים טרם כל קנייה נחוצה ועוד.
  • במקביל עבודה רגשית על על נושא הביטחון העצמי והדימוי העצמי ועל הצרכים הלא ממומשים. כל זאת במקביל למציאת החיזוקים הפנימיים להרגיש טוב ללא תלות בסממנים חיצוניים.
  • עבודה קוגניטיבית על מנת לזהות את דפוסי החשיבה והמצבים המעוררים את הדחף לקנייה ולהבין את המשמעות שלהם בעיני האדם, וללמוד לווסת אותם ולשלוט בהם.
  • הבנת הצרכים הנפשיים והרוחניים, וסלילת הדרך להגשמה עצמית.
  • ייתכנו גם המלצות לטיפול תרופתי המסייע בתחושות חרדה ודיכאון.
  • ובאופן כללי שיקום תחומי החיים שניזוקו מההתמכרות, כגון: יחסים במשפחה, יחסים חברתיים, מילוי שעות הפנאי ותפקוד בעבודה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

נושאים נוספים: