התמודדות עם מחשבות טורדניות

נכתב בתאריך 13 בנובמבר 2017   על ידי: אתר ׳נגמלים׳

מחשבות טורדניות תרמו להישרדות

 

מחשבות טורדניות נובעות משלושה גורמים:

  1. אנשים רבים נוטים לשחזר בזכרונם חוויות מהעבר לדוגמה: מאורע מפחיד אומכאיב שחווינו, שגיאות חמורות שעשינו, הצקות ועלבונות שחווינו מאנשיםאחרים, או מקרים שאנו פגענו באנשים אחרים.
  2. אנשים רבים נוטים לדמיין חוויות מסוכנות ומפחידות בעתיד לדוגמה: תופעות טבע מסוכנות, מלחמות ומחבלים, חשש מכשלון במבחן או בעבודה, וחשש מתאונה, ממחלה או ממוות של אדם קרוב.
  3. אנשים רבים מוטרדים מבעיות בהווה, שאין בכוחם לשנותם לדוגמה: בעיות גופניות, בעיות כלכליות ובעיות משפחתיות.

ניתן להשוות את המחשבות הטורדניות, לתוכנת מחשב מאד חיובית, המצויה במחשב שבמוחו של כל אדם בעולם. כמו כל תכונת אופי, רמה גבוהה של פעילות  “תוכנת המחשבות הטורדניות” נובעת מתורשה מאחד מההורים ו/או מחוויות מכאיבות שהאדם עבר בחייו. לצערנו, “תוכנה” זו עשויה לעורר רגשות מאד כואבים כולל חרדה ודיכאון. למזלנו, בדומה להרבה תוכנות מחשב, שאין כל אפשרות למחקן כליל, אלא רק להורידם ממסך המחשב, כך גם “תוכנת המחשבות הטורדניות” שבמח האנושי.

בדומה לרוב “תוכנות המחשב” המצויות במח האנושי, גם “תוכנת המחשבות הטורדניות” תרמה רבות להישרדותו של האדם הקדמון. כאשר האדם הקדמון חזר מהציד ולמזלו ניצל מחית טרף, שיחזור החוויה המסוכנת, העלתה את רמת הורמוני החרום בדמו וגרמה לו לתסמיני חרדה שתרמו לפעילותו בכיוון “מלחמה או מנוסה”. מצד שני, שיחזור החוויה מהעבר, עודדה אותו להכין תכנית חיובית, כיצד יתמודד במקרה והוא יתקל בסכנה דומה בעתיד. חשיבה חיובית זו הרגיעה אותו. בדומה לזאת, לפני צאתו לציד, הוא דמיין אפשרויות של היתקלות בסכנות רב גווניות, דבר שהעלה את רמת הורמוני החרום בגופו וגרם לתחושת חרדה מפני ציפיות עתידיות. תיכנון שיטות התמודדות חיוביות, הורידה את רמת הורמוני החרום והוא יצא לציד זהיר אך רגוע. בעיקבות ניצול חיובי של מחשבותיו הטורדניות, הוא העשיר את נסיון החיים שלו ויכול היה ללמד את חבריו ואת ילדיו, שיטות לשיפור הישרדותם בעת סכנה. לצערנו, רבים מבני האדם המודרני, גישתם ל”תוכנת מחשב” ניפלאה זו שונה מזו של האדם הקדמון. כאשר הם מעלים בזיכרונם חוויה כואבת מהעבר, מצפים לחוויה מסוכנת בעתיד, או מוטרדים ממחשבות הקשורות במצבם בהווה, רמת הורמוני החרום עולה לתקופה ממושכת והם חשים בתסמיני חרדות, דיכאון והריכוז והזיכרון נפגמים.

ניתן להמשיל “תוכנת מחשב” זו גם לנהיגה בכביש משובש ובמכונית יש רק שני חלונות: קידמי ואחורי. בעת שהנהג מסתכל דרך החלון האחורי, הוא רואה את כל התקלות והמהמורות שהוא נתקל בדרכו עד כה. כאשר הוא מסתכל דרך החלון הקידמי, הוא רואה את התקלות והמהמורות שהוא עומד להיתקל בהן. נהגים הנוטים לחשיבה שלילית, יחושו בחרדות ולא יפיקו כל ניסיון מהנהיגה בכביש זה..לעומתם, נהגים הנוטים לחשיבה חיובית, ינהגו בזהירות בכביש המשובש ויפיקו לקחים חיוביים מכל התקלות ומהמהמורות שהם חוו עד כה והם ימשיכו לנהוג בבטחון רב יותר.

כאשר תוכנת מחשב לקויה, קופצת לפתע על מסך המחשב האישי ומפריעה לפעילותינו, אדם שאינו בקיא במחשבים, חש בחרדה, שמא המחשב התקלקל, או שהוא הותקף בוירוס מחשבים. פתגם ידוע אומר: “ידע זה כח”.     כלומר, הבנת הבעיה המטרידה אותנו מעלה את כישורינו להתמודד איתה. כאשר אנו לומדים ללחוץ על הכפתורים הנכונים במחשב, במטרה להוריד במהירות את התוכנה השלילית מהמסך, אנו נרגעים ואף חשים גאווה, על שרכשנו ניסיון לתפעל את המחשב. המסקנה היא, שאנו מסוגלים ללמוד להפחית את עוצמת “תוכנת המחשבות הטורדניות” ואת שכיחותן ובכך נעשיר את נסיון החיים שלנו ונגביר את השליטה על גופנו.

מומלץ שהאדם המודרני ירשום ביומן אישי, כל מחשבה טורדנית הנובעת מזכרון העבר או מצפיות עתידיות ומתחתיה ירשום דרכים אפשריות להתמודדות חיובית. במידה והמחשבה הטורדנית קשורה לזכרונות העבר, חשוב להשלים עם העובדה שאין כל אפשרות לשנות את העבר, אך ניתן להפיק לקחים ולתכנן כיצד נתמודד טוב יותר, במידה וניתקל בחוויה דומה בעתיד. במקרה והמחשבה הטורדנית קשורה בציפיות עתידיות, חשוב להשלים עם העובדה, שהציפיות השליליות עדיין לא קרו, אך רצוי לרשום תוכנית, כיצד נתמודד, במידה והדבר השלילי יקרה. כאשר המחשבות הטורדניות מתמקדות בבעיות בהווה, חשוב לעשות כמיטב יכולתנו לפתור אותן. במידה ואין כל אפשרות לשנות את המציאות, עלינו להשלים עם המצב וללמוד להפחית את רגשותינו השליליים ובכך לשלוט על המחשבות הטורדניות.  מומלץ לרשום את הפתגם הבא בדירתנו ובמקום עבודתנו, במקומות שנוכל לקראו מחדש וליישם אותו: “כאשר כאשר אתקל בתופעה מטרידה, אעשה כמיטב יכולתי לשנותה. אם אין כל אפשרות לשנותה, אשנה את גישתי הריגשית כלפיה”.

חשוב לכל אדם החפץ להתמודד עם מחשבות טורדניות, להאזין להקלטות ההרפיה שבאתר. עם הנסיון, כל אדם יתרגל את שיטות ההרפיה, המתאימות ביותר לאישיותו. כמו כן, חשוב ללחוץ על “כפתורי המחשב שבמח” שתפקידם להפחית את רמת הורמוני החרום כגון: חיוך וצחוק מלאכותיים, שירה וריקודים, דמיונות חיוביים ודיבור עצמי חיובי.

התיעצות בדו”אל, עם אשה שאינני מכיר, בנושא: התמודדות עם מחשבות טורדניות 
שאלה
: שלום אליצור. בתקופה האחרונה התעצמו המחשבות הטורדניות שלי. המחשבות שלי הן סביב העבודה. אני עובדת בסביבה די דינאמית ולחוצה. יש לי עמית לעבודה, שממרר לי את החיים והמחשבות הן בעיקר סביבו, סביב מה אמרתי לו או מה הייתי צריכה להגיד, איך התנהלתי בסיטואציות מסוימות ומה אנשים חושבים עלי. המחשבות מעסיקות אותי כל היום, אבל יותר נורא מזה, שהן לא מפסיקות לרגע וחוזרות ובאות בלילה וכתוצאה מכך השינה שלי לא רצופה. אם לומר את האמת, זה מצב שהוא בלתי נסבל … האם אפשרי לעשות משהו ? בתודה לתגובתך, רבקה
תשובת ד”ר אליצורלרבקה שלום רב. אלוהים או הטבע התקינו במחשב שבמחו של כל אדם נורמלי תוכנה בשם “מחשבות טורדניות”. תוכנה זו הותקנה לראשונה במוחו של האדם הקדמון, שחשש מחיות הטרף. מטרת התוכנה היתה, שבעת שאדם נתקל בטורף באזור מסויים, המחשבות יטרידו אותו, במטרה שהוא יתכנן תוכנית איך להתמודד עם הטורף אם יפגוש אותו שנית, האם עדיף להילחם, לברוח או לטפס על עץ. ככל שהוא ניתקל יותר בטורפים ויותר מחשבות טורדניות הציקו לו, כך נסיון החיים שלו הועש, עקב הכנת תוכניות המתאימות לסכנה. לצערנו, בעולם המודרני תוכנת “המחשבות הטורדניות” עדיין פועלת אצל כולנו, אך אנשים רבים לא מנצלים אותה בצורה נכונה. הם נוטים רק לחשוב על הסכנה, במקום לתכנן איך להתמודד בצורה חיובית, עם הכי גרוע יקרה. אני ממליץ לך, שכל פעם שמחשבה מדאיגה מתעוררת, כתבי זאת ביומן אישי או במחשב החכם שלך, מה הבעיה ומתחתה איך תגיבי אם בעיה דומה תקרה שוב. כאשר המחשבה תעלה שוב במחשבותיך, מיד תגידי לעצמך, כבר תכננתי איך להתמודד ואין צורך לחשוב שוב על הבעיה. לעיתים את יכולה לשנות או להוסיף תגובות חיוביות רב גווניות לתוכנית שכתבת . אם הצעתי ניראת לך, אני מאחל לך שהשבוע שיהיו לך הרבה מאד מחשבות טורדניות, במטרה שתוכלי להתאמן, כמו טירונות בצבא. אני מציע שבעוד כשבוע תשלחי לי בניספח מה שרשמת כל טוב, ד”ר אליצור
תשובת רבקה: ראשית כל תודה רבה על הייעוץ והאכפתיות, אני מרגישה שהמלצתך הקלה עליי במידה רבה. רשמתי שדאגתי שאפוטר מעבודתי ומתחת לזאת רשמתי שמצאתי עבודה חדשה עוד יותר טובה. רציתי לתת לך דוגמא מהיום. יש חבר בעבודה, שביקש ממני לבצע משהו מאד מסובך. הסברתי לו שאין לי עכשיו זמן לעשות זאת. הוא מיד כתב לכל הבוסים במשרד,  שהוא ביקש ממני לעשות פעולה וסרבתי. ראיתי את המייל הזה בלילה ונדדה שנתי. חשבתי ישר על מה יחשבו עליי כולם, כאשר יראו את מה שהוא כתב להם והאם כולם יסיקו מסקנה שאני  לא מוכנה לעזור לחברים בעבודה? איך אצטייר בעיני כולם? מיחזרתי את המחשבה הזו עד שהגעתי למצב שקמתי מהמיטה כי לא יכולתי עוד לישון. האם אתה מבין את המצב ?  תודה שוב על עזרתך, רבקה
תשובת ד”ר אליצורהאם את יכולה לשלוח לו מייל תקיף ולא תוקפן, בו תצייני שהתאכזבת מתגובתו הקיצונית ותסבירי לו, בצורה הגיונית ביותר, מדוע סרבת? את העתק מהמייל תשלחי לכל האנשים שהוא שלח להם את התלונה נגדך.
תשובת רבקה: דיברתי איתו  והוא התנצל. השאלה היא לא נקודתית אלא איך לשנות את הדברים להבא,
איך לא להתרגש מכל שטות וגם אן זו לא שטות לדעת לשים דברים בפרופורציה. תודה עבור הצעותיך. רבקה
תשובת ד”ר אליצורלהתרגש מכל שטות זה אנושי. לא לתכנן איך להתמודד עם כל שטות זה לא הגיוני. וגישה זו משאירה אותך ילדה קטנה ונפחדת מכל תזוזה של שיחים ביער, כאילו זו חית טרף. המטרה היא  ללמוד משגיאות העבר ובכך להתחזק.  אני מאחל לך להתקל כל שבוע בעשר שטויות חדשות שמפחידות אותך במטרה להכין עשר שיטות התמודדות לעתיד שבכך יחזקו אותך.  כל טוב, ד”ר אליצור
תשובת רבקה: קיבלתי את המלצותיך החכמות. אל יום אני רושם ממה אני מפחדת ואיך להתמודד אם דברים שליליים יתרחשו וזה מאד מאד מרגיע אותי ואני חוזרת לישון עד הבוקר. תודה על עזרתך, רבקה

תאור מקרה טיפולי
אבי עובד בתיכנות מחשבים. הוא מודע לעובדה, שהחברה בה הוא מועסק מצויה במצב כלכלי לא טוב והוא חושש מאד, שהחברה תסגר והוא לא ימצא עבודה אחרת שתספק אותו. כתוצאה מפחדיו, הוא מתקשה להרדם בלילות ושנתו מאד קלה. כל רישרוש קל מעיר אותו. השגיו בעבודה התדרדרו, והבוס העיר לו על כך. התוצאה היתה, שרמת החרדה שלו התגברה עוד יותר.

במטרה לברר מה הן הציפיות השליליות של אבי, שאלתי אותו, מה הדבר המפחיד ביותר שהיה עלול לקרות, במידה והוא יאבד את עבודתו. תשובתו היתה מידית: “אני לא יודע. אני מפחד אפילו לחשוב על כך.”

ספרתי לאבי על חייה המסוכנים והקשים של סבתא לוסי, ועל העובדה, שהיא סבלה ממחשבות טורדניות יום יום. “מחשבות טורדניות, תרמו רבות לתהליך ההשרדות של סבתא לוסי ולשאר אבותינו הקדמונים.” הסברתי לאבי. “כאשר לוסי שמעה, שטורף חדש השתכן באזור המחיה שלה, הדבר גרם לה למחשבות טורדניות והיא התקשתה להרדם בלילות, בדיוק כמוך. ההבדל בינכם הוא, שהיא החלה לתכנן מיד תוכניות מגרה. אני מניח שהיא אמרה לעצמה: “אם הטורף יבוא מצד ימין, אטפס על העץ הקרוב. אם הוא יופיע מצד שמאל, אקפוץ לנחל.” חשוב שתבין, שקיים הבדל יסודי בין פחד לבין פניקה. פחד הינו רגש חיובי, בכך שהוא עוזר לנו לגייס אנרגיה כדי להתמודד עם הסכנה. כאשר אנו מרגישים חסרי אונים, כלומר, אין לנו כל תוכנית מגרה איך לשרוד, רמת הורמוני החרום בגוף עולה בצורה משמעותית ואנו חשים בפניקה. הדבר דומה לאדם שנפל לתוך בור עמוק וחשוך. הוא חש בחרדה, כיוון שהוא לא מסוגל לראות אם יש בבור נחשים, עקרבים או כל יצור שעלול לפגוע בו. במידה ויש לו פנס, והוא מאיר את סביבתו, גם אם יגלה יצורים מסוכנים הוא עשוי להבחין גם באבן, אותה הוא יוכל לזרוק על היצור, או שהוא ינסה להרגו בעזרת בעיטה בנעלו.”
אני באמת מרגיש כמו אדם שעומדים לזרוק אותו לבור עמוק, ואין לי פנס להאיר את הסביבה.” אבי הגיב בקול רועד. “אני לא יודע איך אפרנס את אשתי ושני ילדי. “החלטתי לעזור לו לפתח תוכנית מגרה, בכך שאעלה אפשרויות קיצוניות ביותר. “האם יש סיכוי שתתאבד?” שאלתי.
– “ודאי שלא אתאבד. זה יהרוס לחלוטין את משפחתי.”
– “האם יש סיכוי שתשתגע ותזדקק לאישפוז פסיכיאטרי?” המשכתי, בהעלאת אפשרויות קיצוניות.
-“אני לא אשתגע, אך אני בטוח שאהיה בחרדה עוד יותר גבוהה מאשר כיום ובודאי שלא אשן בלילות.”
-“אנשים שחיו בתקופת מלחמת העולם השניה והיו בעלי משפחות, איך לדעתך הם שרדו?”
-“הם עבדו בכל עבודה אפשרית במטרה להביא אוכל למשפחתם.”
-“אם חששותיך יתגשמו, האם אתה מוכן לעבוד במסעדה, ברחיצת כלים, או במלצרות?”
-“אם לא תהיה לי כל ברירה, אני אעשה זאת.”
-“ניראה לי שאנו מתחילים להאיר את המערה החשוכה ולראות שיטות העשויים לתרום להשרדותך ולהשרדות בני משפחתך”. אמרתי בחיוך. “עד לפגישתנו הבאה, אני מבקש שתתיעץ עם אשתך ותעשו רשימה של כל העבודות שאתה יכול לעשות, במידה ולא תוכל למצא עבודה במחשבים.”

בפגישתינו הבאות, אבי הציג לפני רשימה ארוכה של אפשרויות עבודה שונות. עזרתי לו למיין אותן, בהתאם לעדיפויות שונות כגון: רמת הכנסה ורמת עניין מקצועי. בהדרגה, מחשבותיו הטורדניות פחתו משמעותית, והוא ישן הרבה יותר רגוע.

נלקח מהאתר של ד.ר ברוך אליצור – קישור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

נושאים נוספים: